‌وب‌مستر کیست و چه شرح وظایفی دارد؟
۱۴۰۰/۰۴/۰۴ تاریخ انتشار

وب‌مستر کیست؟

وب‌‌مستر یا مدیر سایت به فردی گفته می‌شود که وظیفه مدیریت محتوای سایت، طراحی، توسعه و نگه‌داری از آن‌را بر عهده دارد. بر مبنای این تعریف مشاهده می‌کنیم که تخصص و شغل وب‌مستر فراتر از یک توسعه‌دهنده یا طراح سایت است و به‌طور معمول در جایگاه مشاغل مدیریتی قرار می‌گیرد. یکی از اصلی‌ترین وظایف وب‌مستر حصول اطمینان از کارکرد درست وب‌سایت با هدف ارائه خدمات ایده‌آل به کاربران است. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که یک وب‌مستر در درجه اول باید در ارتباط با کار با ابزار وب‌مستر گوگل تسلط کافی داشته باشد. به‌طوری که بتوانید برای سایت یک حساب گوگل وب‌مستر ایجاد کنید. این‌کار به شما کمک می‌کند به ابزارهای گوگل وب‌مستر کنسول دسترسی داشته باشید. وب‌مستر گوگل که به‌نام سرچ کمسول گوگل شناخته می‌شود ورودی‌های گوگل و رتبه کلمات کلیدی را نشان می‌دهد و علاوه بر این اشکالات سئو سایت را در قالب ایمیل‌های ماهانه گزارش می‌کند.

یک وب‌مستر چه وظایفی دارد؟

به‌طور معمول شرح وظایف یک وب‌مستر گسترده است و بسته به شرکتی که مشغول کار در آن است کارهای مختلفی را باید انجام دهد. به‌طور مثال، از مدیریت محتوای سایت تا مدیریت سرور هر دو مورد از وظایف وب‌مستر است. اصلی‌ترین وظیفه یک وب‌مستر بهبود سرعت دسترسی به وب‌سایت و حصول اطمینان از دسترس‌پذیری صفحات است. علاوه بر این، اگر سایت با مشکلی روبرو شد باید در کوتاه‌ترین زمان به شناسایی و رفع مشکلات اقدام کند. به همین دلیل، اگر سایت با مشکلی روبرو شد این وظیفه وب‌مستر است که مشکلات را برطرف کند. دومین وظیفه وب‌مستر شناسایی راهکارهای جدیدی برای درآمدزایی است. بر همین اساس لازم است تا وب‌مسترها در ارتباط با برنامه‌نویسی، طراحی، گرافیک و البته راهکاری مرتبط با بهینه‌سازی موتور جست‌وجو اطلاعات لازم را داشته باشند. با این‌حال از مهم‌ترین وظایف یک وب‌مستر به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • بررسی وضعیت سرور سایت به لحاظ عملکرد، سرعت، ترافیک و پهنای باند. 
  • آماده‌سازی پایگاه داده از کاربرانی که عضو سایت شده‌اند تا امکان ساخت خبرنامه ایمیلی برای آن‌ها فراهم شود. (یکی از روش‌های بازاریابی مهم، ایمیل مارکتینک است که یکی از سادهرترین روش‌های بازاریابی است. یک وب‌مستر باید در زمینه استفاده از ایمیل، مشتریان را از خدمات و محصولات سایت خبردار کند.)
  • حصول اطمینان از درست بودن لینک‌های قرار گرفته در سایت. 
  • ارزیابی عناوین صفحات مختلف و در صورت لزوم تغییر آن‌ها با هدف رسیدن به سئو بهتر.
  • بررسی و برطرف کردن مشکلاتی که توسط کاربران سایت گزارش شده است. 
  • ثبت سایت در موتورهای جست‌وجو با هدف بهتر دیدن شدن سایت.
  • بررسی کانال‌ها و منابعی که کاربران از طریق آن به سایت وارد شده‌اند. 
  • بهبود کلمات کلیدی محتوای سایت برای موتورهای جست‌وجو.
  • بررسی صفحات پر بازدید و کم بازدید سایت و تلاش برای بهتر شدن آن‌ها. 
  • شناسایی و درک نیازهای کاربران سایت به لحاظ محتوایی.
  • به‌روز کردن مطالب صفحات به ویژه صفحه اصلی سایت.
  • زمان‌بندی دقیق به منظور انتشار مطالب روزانه یا هفتگی.

در کنار شرح وظایفی که به آن‌ها اشاره شد نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شغل وب‌مستری با چالش‌هایی روبرو است. به‌طور مثال، در بیشتر موارد باید در زمان‌های غیر کاری در دسترس باشید تا مشکلات و اتفاقات غیرمنتظره سایت مانند از کار افتادن سایت را برطرف کرده و یا در صورت در دسترس نبودن سرور با شرکت مربوطه تماس برقرار کنید. دومین چالش بزرگی که با آن روبرو هستید در ارتباط با انجام چند کار به‌طور همزمان است. هنگامی که به‌عنوان وب‌مستر استخدام می‌شوید با بتوانید کارهای مختلف از مباحث فنی گرفته تا مباحث محتوایی را پوشش دهید. 

یک وب‌مستر به چه تخصص‌هایی نیاز دارد؟ 

همان‌گونه که اشاره شد شرح وظایف یک وب‌مستر زیاد است، اما تمام این وظایف حول محور مدیریت قرار دارند. بر همین أساس اگر به دنبال آن هستید تا به عنوان یک وب‌مستر در شرکت یا سازمانی مشغول به کار شوید پیشنهاد می‌کنیم به فکر یادگیری مهارت‌های زیر باشید:

  • تسلط بر ابزار وب‌مستر گوگل (Google Webmaster Tools).
  • آشنایی نسبی یا کلی با توسعه وب در دو حوزه فرانت‌اند و بک‌اند. 
  • آشنایی با مبانی مرتبط با بهینه‌سازی موتورهای جستجو (یکی از اصلی‌ترین تخصص‌هایی که باید پیدا کنید بهینه‌سازی سئو سایت از طریق کلمات کلیدی است که باعث می‌شوند سایت در نتایج اولیه جست‌وجوها قرار گیرد. علاوه بر این باید در ارتباط با تکنیک‌های off-page و on-page اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید به شکل دقیقی رتبه سایت را بهبود بخشید).
  • توانایی در خلق محتوای تاثیرگذار و ناب همسو با اهداف سایت. 
  • آشنایی با نحوه مدیریت سرور و میزبان سایت.
  • آشنایی با ابزارها و راه‌حل‌هایی که برای تامین امنیت وب‌سایت‌ها در دسترس هستند. 
  • آشنایی با تکنیک‌های کاربردی بازاریابی دیجیتال (در این زمینه بهتر است در ارتباط با عناوینی مثل دعوت به عمل (Call To Action) که از کاربر درخواست می‌کند کاری را انجام دهد، نرخ تبدیل سایت (Conversion Rate) و.... اطلاعات کافی داشته باشید).
  • آشنایی با چگونگی تحلیل ترافیک ورودی سایت‌ها. 
  • آشنایی با مفاهیم تجربه کاربری و رابط کاربری/. 
  • توانایی در شناسایی و اشکال‌زدایی مشکلات وب‌سایت. 

بازار کار یک وب‌مستر چگونه است؟

گسترش روز‌افزونه سایت‌ها و کاربرد آن‌ها در صنایع مختلف باعث شده تا بازار کار وب‌مسترها پر رونق باشد. وب‌مسترها می‌توانند در شرکت‌های نرم‌افزاری، بازاریابی یا شرکت‌هایی که حوزه کاری آن‌ها ارتباطی با فناوری‌اطلاعات ندارد مشغول به کار شوند. نکته‌ای که باید در خصوص این شغل به آن دقت کنید مکانی است که قصد کار در آن‌را دارید. اگر قرار است به عنوان وب‌مستر در یک سازمان دولتی استخدام شوید باید بدانید که حقوق و مزایایی که دریافت می‌کنید منطبق با قانون مدیریت خدمات کشوری است. با این‌حال، در بخش خصوصی میزان دریافتی بسته به شرکت و سطح‌ مهارت‌هایتان دارد. میزان تخصص، تجربه و نوع قراردادی که منعقد می‌کنید در میزان درآمد شما تاثیرگذار است. به‌طور معمول سازمان‌ها به دنبال جذب افرادی هستند که حداقل مدرک کارشناسی در رشته علوم کامپیوتر، مدیریت فناوری‌اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی نرم‌افزار را داشته باشند. با این‌حال، برای برخی از شرکت‌ها مسئله مهم تنها تجربه کاربری و تخصص‌هایی است که یک فرد دارد. 

 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 2.6 - رای: 3)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg